På lördag blir Ollemannen ett halvt år. Om lika länge till blir det 1-årskalas!
Olle gillar:
Gröt, välling, mammas mat, fruktpuré, att springa runt i gåstolen, när nån pratar med honom, när man sjunger för honom, att gå på babysim, att sova ute i vagnen.
Han är allt som oftast ett litet solsken.
Olle gillar inte:
Att bli torkad om munnen, när snorsugen används, höga ljud, när syrran eller nåt annat barn gråter.
Olle äter nu välling, gröt, barnmat och ammas (endast på natten).
Gröt, välling och fruktpuré är smaskens. Mat - sådär, det går i men är ingen favvo ännu.
Olle sover oftast två gånger på dagen, ibland tre om den första luren blir väldigt tidig eller om vi åker bil.
Stiger upp mellan kl. 7-8 på morgonen och kvällas ca 19.
Sover inte så bra nattetid. Vill äta/snutta/mysa minst en gång under natten och ofta en gång till på morgonsidan nån gång mellan ca kl. 4-6. Mamman är trött, ja tack..
Storasyrran är idolen som alltid får honom att le och skratta. Storkillen.
onsdag 7 november 2012
lördag 3 november 2012
Det blir dåligt med bloggande.
Både ork- och tidsbrist är orsakerna.
Och just nu även två sjuka barn.
Följ oss gärna på Instagram oxå, för lite mer frekvent uppdatering.
hannautter heter jag där. Välkomna.
Både ork- och tidsbrist är orsakerna.
Och just nu även två sjuka barn.
Följ oss gärna på Instagram oxå, för lite mer frekvent uppdatering.
hannautter heter jag där. Välkomna.
lördag 27 oktober 2012
Lördag
Det blev ingen matkassemiddag igår ändå. Jag blev nojig över att den färska kycklingen luktade konstigt och vågade inte använda den.
Så det blev thaimat istället.
Nu har dock köttkännaren Pär nosat i lådan och hävdar att rått kött luktar så där. Så jag ska väl försöka få till nån mat idag istället då.
Än så länge har vi inte gjort många knop här hemma. På eftermiddagen ska Mira och jag gå och se "Lilla Anna och Långa farbrorn" på bio. MammaMira-mys, det behövs. Killarna får stanna hemma och mysa på tu man hand.
Ses.
Så det blev thaimat istället.
Nu har dock köttkännaren Pär nosat i lådan och hävdar att rått kött luktar så där. Så jag ska väl försöka få till nån mat idag istället då.
Än så länge har vi inte gjort många knop här hemma. På eftermiddagen ska Mira och jag gå och se "Lilla Anna och Långa farbrorn" på bio. MammaMira-mys, det behövs. Killarna får stanna hemma och mysa på tu man hand.
Ses.
fredag 26 oktober 2012
Men idag...
...blir det ett matkasserecept till middag!
Ollen klarade sprutorna bra igår. Va inte speciellt gnällig under kvällen heller och natten har (peppar, peppar) varit rätt ok. Bättre än vanligt till och med.
Miran fick dock helt oväntat feber igårkväll. Rödblommig och med trött blick sa hon själv:
"Mamma, jag tror jag känner mig lite sjuk."
Trodde väl inte att hon var mer sjuk är lite torsdagstrött men termometern visade 38,5.
Idag verkar hon inte må så dåligt och har än så länge bara 37,1.
Ollekillen har feber efter sprutorna men humöret är opåverkat än så länge.
Hemmamys kan man väl sammanfatta våra status med.
Vi kollar TV, barnfilmer och pysslar på iPaden. Lite tvätt och några kaffekoppar ryms oxå på agendan.
Återkommer ikväll med ett utlåtande av dagens Coop-middag!
Ollen klarade sprutorna bra igår. Va inte speciellt gnällig under kvällen heller och natten har (peppar, peppar) varit rätt ok. Bättre än vanligt till och med.
Miran fick dock helt oväntat feber igårkväll. Rödblommig och med trött blick sa hon själv:
"Mamma, jag tror jag känner mig lite sjuk."
Trodde väl inte att hon var mer sjuk är lite torsdagstrött men termometern visade 38,5.
Idag verkar hon inte må så dåligt och har än så länge bara 37,1.
Ollekillen har feber efter sprutorna men humöret är opåverkat än så länge.
Hemmamys kan man väl sammanfatta våra status med.
Vi kollar TV, barnfilmer och pysslar på iPaden. Lite tvätt och några kaffekoppar ryms oxå på agendan.
Återkommer ikväll med ett utlåtande av dagens Coop-middag!
onsdag 24 oktober 2012
Dag 3
På den tredje dagen blev det middag hemma hos mormor och moffen.
En liten matkassepaus med andra ord.
Men imorn ska vi nog göra receptet med kyckling och stekt ris tror jag. Det lät riktigt gott.
Eller om det blir på fredag kanske..? Ollen ska nämligen träffa barnläkaren och få sina 5 månaderssprutor på BVC imorn och vis av erfarenhet så brukar han inte va en toppennöjd bebis efter det.
Så det kanske blir nåt välbeprövat och enkelt imorn istället. Eller rent utav hämtmat..? Vi får se.
Imorn har jag en lunchdejt med bästa L på jobbet och sen kommer pappan i huset hem. S k ö n t .
Ses!
En liten matkassepaus med andra ord.
Men imorn ska vi nog göra receptet med kyckling och stekt ris tror jag. Det lät riktigt gott.
Eller om det blir på fredag kanske..? Ollen ska nämligen träffa barnläkaren och få sina 5 månaderssprutor på BVC imorn och vis av erfarenhet så brukar han inte va en toppennöjd bebis efter det.
Så det kanske blir nåt välbeprövat och enkelt imorn istället. Eller rent utav hämtmat..? Vi får se.
Imorn har jag en lunchdejt med bästa L på jobbet och sen kommer pappan i huset hem. S k ö n t .
Ses!
tisdag 23 oktober 2012
Nästa..
Dag 2 bjuder på köttbullar och pasta med paprikasås.
En sås gjord på lök, paprika, crème fraîche och lite vatten.
Egenrullade köttbullar och penne pasta.
Enkelt och gott. Gick hem hos Mira oxå. Det är bra. :)
Betyg: 4 köttbullar av 5 möjliga.
Nu en kopp te i soffan tillsammans med Äntligen Hemma-gänget.
God kväll.
En sås gjord på lök, paprika, crème fraîche och lite vatten.
Egenrullade köttbullar och penne pasta.
Enkelt och gott. Gick hem hos Mira oxå. Det är bra. :)
Betyg: 4 köttbullar av 5 möjliga.
Nu en kopp te i soffan tillsammans med Äntligen Hemma-gänget.
God kväll.
måndag 22 oktober 2012
Coops matkasse
Japp, då var vi igång!
Första rätten; Ugnsomelett med potatis, zucchini och räkor.
Helt ok. Inte fantastisk men enkel att göra och god. Jag gillar inte riktigt konsistensen på omelett över huvudtaget men helt ok som sagt.
Potatis, zucchini och röd lök skivades tunt och stektes i stekpanna. Allt läggs sen i en ugnsform, häll på äggstanning och in i ugnen i 20 min.
Toppas med räkor och dill före servering.
Simple as that!
Betyg: 3 räkor av 5 möjliga.
Första rätten; Ugnsomelett med potatis, zucchini och räkor.
Helt ok. Inte fantastisk men enkel att göra och god. Jag gillar inte riktigt konsistensen på omelett över huvudtaget men helt ok som sagt.
Potatis, zucchini och röd lök skivades tunt och stektes i stekpanna. Allt läggs sen i en ugnsform, häll på äggstanning och in i ugnen i 20 min.
Toppas med räkor och dill före servering.
Simple as that!
Betyg: 3 räkor av 5 möjliga.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)