söndag 6 januari 2013

På't igen

Ja gott folk, om det är nå folk som fortfarande hittar hit?, det är dags att ta tag i bloggen igen känner jag. Varför återkommer jag till lite längre ner.

Det har varit en tuff höst.
Att få ett litet syskon är skithäftigt och alldeles underbart men asjobbigt oxå. I perioder. Vår höst har varit en sån period.

Ollen har de senaste månaderna tyckt att sömn är en tråkig aktivitet. Ingen aktivitet alls ju!
Miran har de senaste månaderna tyckt att 06:00 varit en lämplig tid att göra morgon vid.
Pappan i huset har de senaste månaderna (ingen nyhet dock) haft ett resande jobb.
Mamman har de senaste månaderna således inte riktigt haft orken på topp och känslan av otillräcklighet har varit total.

Vår jul har varit bra. Lugn, skön, lagom. Bra så. Bra så?? Nej, inte riktigt.
Vid Lucia blev Miran prickig. Hej vattkoppor! Vi klarade precis av alla julfiranden och fick några vilodagar i mellandagarna innan det var Olles tur att bli prickig strax före nyår.
Miran prickade in en förkylning inklusive feber i samma veva och nu var även föräldrarnas immunförsvar besegrat.

Men nu! Nu är vi på bättringsvägen hela ligan och planerar för ett väldigt friskt 2013.

Nytt år andas alltid nystart på nåt vis tycker jag. Denna gång i form av att jag kommer börja jobba så smått. En dag i veckan är planen och den dagen får Pär va hemma med kidsen. Är nog en bra grej tror jag. För oss alla.

Nystart även i form av att komma i form. Vilken skräll va? Den hade ingen hört förut..! Haha.
Men nu är det dags. Amningen är avslutad och jag är redo.
Redo för en förändring av min mjuka, mysiga tvåbarnsmorskropp. Redo för att bryta fikamönstret och godisvarjedag-vanan.
Skrik högt ni som vill,
kom igen ba! Jag veet att en del tycker jag är smal redan och jag veet att jag duger som jag är och jag veet att två barn är värda vilken hängmage/rumpa som helst.
Men. Jag vill leva sundare. Leva längre. Orka leva aktivt längre tillsammans med Mira och Olle. Framförallt vill jag må bra på alla plan och trivas med mig själv och den jag är.
Alla tips och pepp i olika former är hjärtliga välkomna!

Om min plan kommer att fungera vet jag inte. Det återstår att se. Möjligheterna till träning är inte oändliga om man säger så, med två små troll och en resande sambo. Inte alls. Men inte obefintliga heller.

Det är här bloggen kommer in i bilden. Jag tror att jag har rätt så bra karaktär. Har jag bestämt mig så har jag. Men ännu svårare kommer det bli att banga om jag annonserar och uppdaterar om min träning och kost här. Fiffigt va?! :)

Steg 1 är att komma igång med en regelbunden träningsdos, 3 pass/vecka. Som det ser ut nu blir det två styrkepass och ett konditionspass. Kan jag klämma in ytterligare ett konditionspass är det bonus.
Kostens steg 1 är att slopa en del kolhydrater (inte alla) och försöka peta i mig mer proteiner.

Mina måltider idag, söndag:
Frukost - ett kokt ägg, två finncrisp med räkost, en kopp te och Berocca.
Lunch - två stekta ägg och bacon.
Mellis - ett äpple, kaffe och vatten.
Middag - kyckling med grönsaker, cashewnötter och lite ris.

Om det här upplägget håller en vecka, två dagar eller ett halvår det får vi se. Om det ger resultat? Det kommer visa sig. Om inte annat får jag väl upp flåset. Jag ska göra ett gott försök i alla fall.

Välkomna tillbaka. Nu kör vi!

4 kommentarer:

  1. KUL att du är tillbaka Hanna! Och KUL att du är motiverad att köra igång träningen igen! och du, det är faktiskt STOR skillnad på att vara smal och att vara STARK! Jag satsar på att vara stark till sommaren! Och det vet jag att du kommer vara också! Både fysiskt och psykiskt :) PUSS//Beatrice

    SvaraRadera
  2. Det är kul att vara stark! Jag är såååå nära att toppa ben-rump-maskinen på mitt gym nu.:-) Och ja, du är ju smal och fin redan, men ibland vill man ju tighta till sig lite, och det är ju himla kul om du blir starkare än Per i nån kroppsdel. Men du kan nog äta lite mer mat om du vill. Jag som bantar har upptäckt att det går jävligt mycket bättre om jag äter 1500 kcal om dagen än om jag äter 1300. Det hände typ inget alls då. Grattis till ditt nya liv, träna är kul! Kram/ Hanna

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa din blogg vännen! Jag är på, vi kan peppa varandra (per tel, blogg, face eller sms spelar ingen roll och förhoppningsvis live nån gång då och då)!
    Vad kommer du att träna när du får möjligeten?

    Och härmed tar jag tillfället i akt att bjuda jag in Dig till en weekend fylld med allt från polefitness och crossfit till goda middagar och slappa, valet av innehåll är ditt!
    Låt oss boka, hur ser helgen v 12 ut (maila mig)?

    Massa kramar och kör hårt både med mat, träning och VILA =)
    Ps.Klokt sagt här ovan gällande skillnaden mellan smal och stark! Ds.
    <3 Kajsa P

    SvaraRadera
  4. Kul och skönt att höra någon som skriver att det är för att vara hälsosam och tränad och inte i första hand för att "bli snygg". :)

    Kör hårt!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera

Våga fråga! :)