torsdag 31 januari 2013

Torsdag med mammaträff

Idag ska vi träffa kompisarna och snyggmorsorna i mammagruppen. Ser fram emot det mycket då det var längesen vi var med pga alla sjukdomar etc.

Igår kunde jag klämma in en oväntad springtur! Så jäkla nice.
Vi var hos kusin Signe på lekdejt och hipp happ så hade jag ju barnvakt en stund så varför inte passa på? :)
Det var nog den bästa rundan hittills. Perfekta förhållanden; plusgrader, vindstilla och malnrundan (från Maln, mot stan, runt Hiab och tillbaks) är en så bra väg oxå.
6,3 km blev det och det kändes super!

Det är spännande hur kroppen fungerar. Då jag i hela mitt liv varit aktiv, haft olika idrotter som fritidsintressen och aldrig varit speciellt överviktig så har jag liksom aldrig märkt av om kroppen blivit större eller mindre. Jag har typ alltid sett rätt så lika ut. Tror jag.
Men nu har jag fått känna på skillnaden och det är så häftigt!

Efter att Mira föddes kom jag tillbaka i form utan att behöva anstränga mig nånting alls i princip. Till saken hör att jag var otroligt vältränad innan och tränade flera gånger i veckan fram till graviditetsvecka 30. Jag instruerade och ledde pass till vecka 24. Galet kan jag tycka så här i efterhand men det funkade fint.

Mellan barnen kom jag i hyfsad form men inte i närheten av den jag hade innan.
Så flyttade Olle in i magen, precis när jag tyckte jag fått fart på träningen igen på riktigt. Den blev tyvärr inte långvarig då jag redan från v 15 fick sammandragningar när jag körde för hårt. Så jag blev ännu lite rundare och go'are under dom nio månaderna av soffhäng. ;)
Nu, efter Olles entré, såg kroppen ut på ett helt annat sätt än vad jag varit van vid. Det är oxå därför jag känt att jag, för min egen skull, behövde göra en förändring.

Jag har gjort små justeringar i kosten (som jag nämnt tidigare) samt försökt satsa på regelbunden träning, både styrka och kardio, och har på en månad (!) märkt skillnad. Ingen drastisk skillnad men ändock.
Det är framförallt magen och rumpan som minskat i storlek (inte massor men märkbart) och det är ju alltid kul att se resultat! Motiverar till att hålla igång träningen oxå tycker jag.
Kroppen är verkligen ett imponerande maskineri.

Nu ska jag stoppa i mig lite lunch innan lilla O vaknar och vi ska åka till Mikaela. Där ska vi (mamman) fika, för det är vi värda. :)

Solig torsdag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Våga fråga! :)